Albert Heijn | Veelgestelde vragen
Heb je een vraag? We hebben een aantal veelgestelde vragen over onze service op een rijtje gezet.
Algemene vragen
Waarom NEXTdriver?
Veiliger, schoner en professioneler onderweg
Als bezorger ben je veel onderweg. Rijden is een belangrijke activiteit van je werkdag.
Tijdens het rijden ben je continu bezig met de verschillende aspecten ervan. Denk bijvoorbeeld aan verkeersregels, overige weggebruikers, je snelheid, navigeren naar de bestemming.
De manier waarop je rijdt is een belangrijk aandachtspunt, voor je werkgever en voor jezelf. Je rijstijl is van grote invloed op de verkeersveiligheid, op schades, onderhoud, verzekeringskosten, afschrijving van het voertuig, het milieu en brandstofverbruik.
Maar ook op imago en professionaliteit – het logo staat groot op de bestelbus– en op de werkdruk die je mogelijk ervaart. Bij een professionele bezorger hoort professioneel rijgedrag. NEXTdriver vertaalt de objectieve data uit de boordcomputer in de bestelbus naar informatie en feedback om je rijgedrag te kunnen verbeteren.
Ik ben mijn wachtwoord vergeten
Je wachtwoord voor NEXTdriver is gelijk aan je wachtwoord voor je Zebra apparaat.
NEXTdriver werkt niet op mijn Zebra apparaat
Ervaar je problemen met de NEXTdriver applicatie op je Zebra? Neem dan contact op met je teamleider, zo kan jij gewoon op pad en gaan wij aan de slag met een oplossing maken.
Belang van defensief en zuinig rijden
Defensief rijden
Meer dan 95% van de ongevallen in het verkeer wordt veroorzaakt door menselijk gedrag. Ongevallen zijn vaak te wijten aan afleiding, slechte rijtechniek, maar ook asociaal gedrag. Met een ‘defensieve rijstijl’ rijd je met focus op het voorkomen van ongevallen, besparen van tijd en het niet verspillen van geld door veilig en zuinig rijden. Daarbij houd je rekening met de omgeving en de acties van andere weggebruikers. Dit helpt niet alleen bij het voorkomen van een ongeval en onnodig hoge brandstof- en onderhoudskosten, maar het zorgt er ook voor dat een bezorger bewuster en meer ontspannen rijdt zonder dat het extra reistijd kost.
Een defensieve rijstijl gaan verder dan gewoon goede rijvaardigheid en voertuigbeheersing. Belangrijke onderdelen van een defensieve rijstijl zijn [1]:
- Tijdig anticiperen op potentieel gevaarlijke verkeerssituaties en potentieel gevaarlijk gedrag van andere verkeersdeelnemers
- Aanhouden van voldoende volgafstand en voortdurend zo rijden en handelen dat om de auto heen een ‘ruimtekussen’ ontstaat.
Anticiperen is via de huidige data van Webfleet Solutions grotendeels meetbaar door de rijgedragingen ‘uitrollen’ en ‘beheerst rijden’.
Een ruimtekussen en voldoende volgafstand zijn nodig om voldoende tijd en ruimte te hebben om tijdig te reageren zodat niet onnodig en abrupt geremd hoeft te worden en met een zo gelijkmatig mogelijke snelheid gereden kan worden. Beide zijn nodig om een bezorger in staat te stellen snelheidswisselingen in de verkeersstroom op te vangen zonder dat er onnodig geremd en vervolgens weer geaccelereerd moet worden.
Een andere manier om defensief rijgedrag uit te leggen kan aan de hand van onderstaand figuur [2].
Vlak voor een ongeval hebben de laatste handelingen die een bezorger kan doen betrekking op het beheersen van een voertuig om het niet verkeerd af te laten lopen. Als een bezorger in de ‘beheerssituatie’ komt, houdt dat in dat je niet in staat bent geweest om de situatie te herkennen en dus ook niet tijdig hebt kunnen reageren om de situatie vermijden.
Dat is waarom het hanteren van een defensieve rijstijl van belang is. Een defensieve rijstijl zorgt ervoor dat een bezorger tijdig lastige of gevaarlijke verkeerssituaties herkent zodat deze hierop kan anticiperen en ook daadwerkelijk kan handelen.
Overschrijding van de snelheidslimiet of onaangepaste snelheden beschouwt de SWOV [3], het nationaal wetenschappelijk orgaan voor verkeersveiligheid, als riskant verkeersgedrag en is daarmee gedrag dat een negatief effect heeft op de verkeersveiligheid. Een hogere rijsnelheid leidt bij een botsing tot een grotere impact, waardoor de kans op ernstig letsel toeneemt. Bovendien is bij een hogere rijsnelheid de remweg langer en is er ook minder tijd om informatie te verwerken en daarop te reageren. Daarmee is de mogelijkheid om een botsing te voorkomen geringer. Overigens is niet alleen de absolute snelheid van belang; ook snelheidsverschillen beïnvloeden de veiligheid. Snelheidsverschillen resulteren in meer ontmoetingen met andere weggebruikers en ook tot meer rijbaanwisselingen en inhaalmanoeuvres.
Uiteindelijk staat of valt het gedrag met de aan- of afwezigheid van de vereiste mentaliteit en van het gewenste verantwoordelijkheidsgevoel. Als de instelling verkeerd is of de verantwoordelijkheid niet gevoeld wordt, zal van het gewenste gedrag niet veel terechtkomen.
[1] www.ecodrive.eu
[3] https://swov.nl/nl/factsheet/snelheid-en-snelheidsmanagement
Aan de slag
Hoe worden scores berekend?
NEXTdriver ontvangt data van de boordcomputer in de bestelbus. Denk hierbij bijvoorbeeld aan data omtrent de snelheid, het remmen en het stationair draaien. Aan de hand van deze gegevens en de gestelde doelen van je werkgever ontstaan hieruit verschillende scores.
Waaruit bestaat een goede score?
Er worden zes rijgedragingen gemeten:
- Beheerst rijden
- Juiste snelheid
- Uitrollen
- Toerental
- Stationair draaien
- Brandstofverbruik.
De drie vetgedrukte rijgedragingen zijn het belangrijkste voor veilig rijgedrag.
Voor een elektrische bezorgbus zijn nog niet alle rijgedragingen beschikbaar.
Hoe communiceer ik met de coach?
Zodra je bent ingelogd heb je direct toegang tot alle functies, inclusief de chat functionaliteit met de coach.
Via de In-app chat krijg je berichtjes van de coaches, maar kan je zelf ook terecht met vragen en opmerkingen.
Ik heb nog geen scores ontvangen, wat nu?
Je kunt de scores normaal gesproken op maandagmiddag verwachten. Een enkele keer komt het voor dat er iets niet klopt met de data en we dat moeten oplossen.
Toch geen data? Stuur ons even een berichtje, als wij jou nog niet geïnformeerd hebben. Dan lossen we het zo snel mogelijk op.
Waarom bellen jullie niet?
Het NEXTdriver platform is gemaakt om het coachen van bezorgers zo schaalbaar en eenvoudig mogelijk te maken.
Als bezorger zit je voornamelijk op de weg en bezorg je de boodschappen thuis. NEXTdriver is de komende maanden (bijna) wekelijks aanwezig op locatie en de teamleiders, plussers en buddies zijn er ook voor vragen.
Privacy
Welke gegevens worden gebruikt?
De persoonsgegevens die we gebruiken zijn:
- Voor- en achternaam
- PNL
- ChauffeurID van de boordcomputer
- Rijgedrag data van de boordcomputer
Deze gegevens gebruiken we voor het uitvoeren van de coaching. Er is met AH een zogenaamde verwerkersovereenkomst overeengekomen, waarin de privacy gewaarborgd is.
Deze gegevens worden niet met anderen gedeeld en dus ook niet voor andere doeleinden gebruikt.
Welke gegevens ziet mijn werkgever?
NEXTdriver coacht jou in je rijgedrag. Je werkgever ziet dan ook een aantal gegevens wel en een aantal gegevens niet.
Wel:
- Of je inlogt
- Je weekscore
Niet:
- Je data uit de boordcomputer
- De gesprekken tussen jou en de coach
- Feedback op jouw scores, medailles en rang in de app.
Waar worden mijn persoonlijke gegevens omtrent rijgedrag opgeslagen?
De gegevens worden beveiligd opgeslagen op de servers van Microsoft Azure Cloud, die binnen Europa staan.
Hoe lang worden mijn gegevens bewaard?
Je persoonsgegevens worden bewaard zolang als de er met NEXTdriver wordt gecoacht en je werkzaam bent bij Albert Heijn.
As je stopt met werken bij Albert Heijn, worden je gegevens over rijgedrag verwijderd zodra Albert Heijn jou uit het HR systeem heeft gehaald.
Informatie Rijgedragingen
Beheerst rijden
De score voor beheerst rijden is gebaseerd op momenten van hard remmen en hard door de bocht. Hierbij wordt gelet op de ‘ernst’ van het moment, dus hoe hard er is geremd, en naar het aantal keer dat die momenten zijn opgetreden. Voor de grenswaarden die worden meegenomen om de ernst te bepalen van het moment.
De eerste grenswaarde voor te hard remmen en te hard door de bocht ligt rond de 4 m/s2. Voor het remmen geldt dit al als een forse remming. De laatste grenswaarde ligt tussen de 6 à 7 m/s2. Voor remmen geldt dit als een noodstop. Logischerwijs wordt er lager gescoord bij harder remmen, en hoe meer van zulke momenten er zijn opgetreden, hoe lager de score. Zo'n moment wordt ook alleen maar geregistreerd wanneer deze bij hard remmen ten minste 500 ms (0.5 seconde) aanhoudt en bij het hard door de bocht rijden tenminste 1000 ms (1 seconde) aanhoudt.
Beschikbaar voor:
- Brandstof HDV
- Electrische HDV
Snelheid
De score voor snelheid hangt af van de mate waarmee de snelheidslimiet wordt overschreden en voor hoe lang. De geldende snelheidslimiet mag met slechts 5% worden overschreden. Dat houdt dus in dat bij een snelheidslimiet van 50 km/u de snelheid van 52km/u nog niet als snelheidsoverschrijding wordt meegenomen, maar 53km/u wel.
Ook moet de snelheidslimiet tenminste 30 seconden worden overschreden om als snelheidsoverschrijding te worden geclassificeerd. Op die manier gaat de score niet direct omlaag als je enkele seconden even boven de snelheidslimiet zat.
Voor de snelheidsoverschrijdingen wordt gekeken naar de snelheidslimiet van het navigatiesysteem. Voor de betrouwbaarheid van de snelheidslimiet van het navigatiesysteem wordt ook naar de historische snelheidsdata gekeken over de afgelopen 2 jaar.
Beschikbaar voor:
- Brandstof HDV
- Electrische HDV
Toerental
De score voor het toerental hangt af van de mate waarmee de grenswaarde voor het toerental wordt overschreden en voor hoe lang.
Voor dieselvoertuigen (personenauto’s en bestelbusjes) staat deze op 2100 toeren. Voor benzine voertuigen houden we bij NEXTdriver 2500 toeren aan.
Als voorbeeld: wanneer de grenswaarde met 10% wordt overschreden (2200 rpm bij grenswaarde 2000 rpm) en voor 5% van de totale rijtijd, dan is de score een 7,5. Bij 10% van de totale rijtijd is de score al een 6.2.
Wanneer wordt afgeremd (met het rempedaal of op de motor) wordt dit niet meegenomen voor de score omdat dan geen brandstof wordt ingespoten.
Als er veel in hoge toeren wordt gereden kan dit tot wel 30% meer brandstofverbruik zorgen. Vaak gaat het rijden in hoge toeren ook gepaard met een agressieve rijstijl.
Beschikbaar voor:
- Brandstof HDV
Stationair draaien
De score voor stationair draaien wordt bepaald door te kijken naar de totale tijd waarbij de motor aanstaat en het voertuig niet in beweging is. De eerste 5 minuten stationair draaien hebben nog geen effect op de score, maar de tijd na deze 5 minuten zullen de score doen afnemen. Op die manier hebben bijvoorbeeld filerijden of het stilstaan voor een verkeerslicht geen effect op de score.
Als voorbeeld: Wanneer er 1% van de totale rijtijd stationair wordt gedraaid is de score een 7,5. Bij 2,5% wordt de score een 5.5. Bij 10% is de score een 2,5 en bij 20% is de score een 1.
Het uitzetten van de motor wanneer er niet wordt gereden bespaart brandstof, maar is ook beter voor de werk- en leefomgeving, doordat men niet in de dieselwalmen werkt/rondloopt. Bij 20 seconden stilstand is het al beter om de motor uit te zetten. Ook wil je voorkomen dat je batterij onnodig stroom verbruikt bij stilstand.
Beschikbaar voor:
- Brandstof HDV
- Electrische HDV
Uitrollen
Bekijk deze video van collega bezorger Bo over het uitrollen.
Uitrollen houdt in dat het voertuig afremt op de motor, waarbij er een versnelling is geselecteerd en het gaspedaal en het rempedaal niet zijn ingedrukt. In dat geval zal er geen brandstof worden ingespoten in de motor.
De score voor uitrollen wordt bepaald door te kijken naar de verhouding tussen de totale afstand dat er is uitgerold, en de totale afstand dat er is afgeremd. Zo kan er worden afgeremd door uit te rollen en door de rem in te drukken. Er moet bij het afremmen van het voertuig meer worden uitgerold dan dat er met het rempedaal geremd wordt om een voldoende te scoren voor uitrollen.
Voor een veilig rijgedrag is het behalen van een goede score op uitrollen belangrijk. Het belangrijkste dat je doet bij uitrollen is namelijk anticiperen. Door goed vooruit te kijken en het gaspedaal vroegtijdig los te laten sorteer je al voor op de aankomende situatie en kun je die verkeerssituatie beter overzien (defensieve rijstijl). Dat kan zowel in een stedelijke omgeving richting een verkeerslicht, in landelijke omgeving rijdend richting een rotonde of op de snelweg naar de staart van een file of het einde van de afrit naderend. Kortom de omgeving (stad, platteland of snelweg) maakt daarbij niet uit.
Het is in veel gevallen mogelijk om zeker 10% van de totaal gereden afstand uit te rollen. Dat betekent dus bij een rit van 100 km, dat er 10 km wordt uitgerold (en er dus voor die afstand geen brandstof in de motor wordt ingespoten).
Ook voor de electische HDV is dit belangrijk, echter daar is op dit moment nog geen score voor beschikbaar.
Beschikbaar voor:
- Brandstof HDV