Veelgestelde vragen

Heb je een vraag? We hebben een aantal veelgestelde vragen over onze service op een rijtje gezet.

Algemene vragen

Waarom NEXTdriver?

Veiliger, schoner en professioneler onderweg

Als chauffeur ben je veel onderweg. Rijden is de belangrijkste activiteit van je werkdag.

Tijdens het rijden ben je continu bezig met de verschillende aspecten ervan. Denk bijvoorbeeld aan verkeersregels, overige weggebruikers, je snelheid, navigeren naar de bestemming.

De manier waarop je rijdt is een belangrijk aandachtspunt, voor je werkgever en voor jezelf. Je rijstijl is van grote invloed op de verkeersveiligheid, op schades, onderhoud, verzekeringskosten, afschrijving van het voertuig, het milieu en brandstofverbruik.

Maar ook op imago en professionaliteit – het logo staat vaak groot op de wagen – en op de werkdruk die je mogelijk ervaart. Bij een professionele chauffeur hoort professioneel rijgedrag. NEXTdriver vertaalt de objectieve data uit de boordcomputer in de vrachtwagen naar informatie en feedback om je rijgedrag te kunnen verbeteren.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten

Het is mogelijk om opnieuw toegang tot je account te krijgen.

Ga in de app naar het loginscherm voor ‘Mailadres en wachtwoord’, en tik op ‘Wachtwoord vergeten’ of 'Lost password'.

Selecteer of je via email of sms een nieuw wachtwoord wilt ontvangen.

Lukt het niet? Neem contact op met je manager, die kan ook je wachtwoord herstellen.

 

Gebruikt de app veel mobiele data?

Nee, minder dan 1 MB per maand

Eens per week halen we de weekscores op bij de boordcomputer leverancier. De app ontvangt wekelijks de recente scores en geregeld ontvang je een bericht van onze coach of een enkele keer een notificatie.

Het gaat alleen om tekst en daarmee verbruikt de applicatie slechts een kleine hoeveelheid data.

Indien gewenst is het ook mogelijk om de app alleen te gebruiken wanneer je met een wifinetwerk verbonden bent.

 

Hoe kan ik de app downloaden?

Zoek op NEXTdriver in de IOS App store of Google Play store.

Als je de app downloadt terwijl je verbonden bent met een WiFi netwerk, dan wordt geen mobiele data verbruikt.

Heb je moeite met het installeren van de NEXTdriver app? Neem gerust contact met ons op.

 

Heeft het weer invloed op mijn scores?

Weersomstandigheden vertalen zich in belangrijke mate in ander gedrag. Als het glad of mistig is, gaat de snelheid omlaag en wordt onze rijgedragscores minder streng. Dit geldt niet voor alle weersomstandigheden, maar je kan je afvragen of je de scores moet aanpassen als het bijvoorbeeld een beetje regent. Doordat we de score aanpassen op basis van gereden afstand en gemiddelde snelheid nemen we automatisch ook extremere weersomstandigheden mee.

 

Moet ik als chauffeur betalen voor de app?

Nee, voor chauffeurs is de app gratis. Je kunt de app downloaden uit een van de twee app stores.

Let erop dat je NEXTdriver goed spelt, en het logo overeenkomt.

Mocht je niet vaak in de Google Play Store komen, dan zien we nog wel eens dat Google vraagt voor een betalingssysteem. Deze vraag kun je als gebruiker van de Store overslaan. NEXTdriver zal een chauffeur nooit om geld vragen.

 

Wat verdien ik met rijgedrag optimalisatie?

Het CBR gaat uit van een gemiddelde brandstofbesparing van 4% tot maximaal 8%. Dat geeft een CO2 reductie van 4100KG en levert minimaal €1000 extra op per jaar. Studies en praktijkvoorbeelden hebben laten zien dat door middel van reguliere terugkoppeling aan chauffeurs en herhaaltraining besparingen tot 10% haalbaar zijn.

Bron: (https://www.infomil.nl/onderwerpen/duurzaamheid-energie/energiebesparing/@207154/2a-deelnemen/)

Aan de slag

Hoe worden scores berekend?

NEXTdriver ontvangt data van het FMS systeem in de wagen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan data omtrent de snelheid, het remmen en het stationair draaien. Aan de hand van deze gegevens en de gestelde doelen van je werkgever ontstaan hieruit verschillende scores.

Waaruit bestaat een goede score?

Jouw totaalscore in de app is gebaseerd op verschillende rijgedragingen of indicatoren voor de afgelopen week.

Het verschilt per boordcomputer leverancier wat er precies gemeten wordt. De belangrijkste indicatoren waar we met het oog op verkeersveiligheid en brandstofkosten naar kijken zijn:

  • Lage toeren en rustig optrekken

  • Rustig afremmen

  • Zo min mogelijk onnodig remmen

  • Maximaal toegestane snelheid niet overschrijden

  • Cruise control juist inzetten

  • Zo veel mogelijk uitrollen

  • Niet onnodig stationair laten draaien

Hoe communiceer ik met de coach?

Zodra je bent ingelogd heb je direct toegang tot alle functies, inclusief de chat functionaliteit met de coach.

Via de In-app chat krijg je berichtjes van de coaches, maar kan je zelf ook terecht met vragen en opmerkingen.

We moedigen aan om de In-app chat te gebruiken en hebben ook een integratie gemaakt met WhatsApp zodat je op deze manier in contact kan komen met de coach.

Ik heb nog geen scores ontvangen, wat nu?

Scores worden wekelijks berekend en in de app toegevoegd.

Je kan de scores normaliter op maandag of dinsdag verwachten.

 

Je kunt de scores normaliter op maandagmiddag verwachten. Een enkele keer komt het voor dat er iets niet klopt met de data en we dat moeten oplossen.

 

Toch geen data? Stuur ons even een berichtje, als wij jou nog niet geïnformeerd hebben. Dan lossen we het zo snel mogelijk op.

Waarom bellen jullie niet?

Het NEXTdriver platform is gemaakt om het coachen van chauffeurs zo schaalbaar en eenvoudig mogelijk te maken.

Als chauffeur zit je voornamelijk op de weg, daarom willen we je niet lastig vallen of storen tijdens je dagelijke werkzaamheden met een telefoongesprek.

Het verwijderen of toevoegen van chauffeurs

Managers hebben de mogelijkheid om chauffeurs te verwijderen en toe te voegen in de management portaal.

  • Ga naar de overzichtspagina en klik op het tabblad 'chauffeurs'
  • Rechts bovenin zijn de knoppen 'voeg chauffeur toe', 'importeer chauffeurs uit CSV' en 'verwijder chauffeur'

Wachtwoord herstellen voor een chauffeur

Managers kunnen zelf wachtwoorden herstellen van chauffeurs in de Management Portaal.

  • Ga naar de overzichtpagina en klik op het tabblad ‘chauffeurs’
  • Aan de rechterkant van het scherm is een slotje te zien. Door daarop te klikken is het mogelijk om het wachtwoord van deze chauffeur te resetten
  • Je ziet een waarschuwing ter bevestiging van het resetten van het wachtwoord inclusief het bijbehorende email adres

Privacy

Welke gegevens worden gebruikt?

De persoonsgegevens die we gebruiken zijn:

  • Voor- en achternaam

  • Telefoonnummer

  • E-mailadres

  • ChauffeurID van de boordcomputer
  • Rijgedrag data en resultaten

    Deze gegevens gebruiken we voor het uitvoeren van de dienstverlening en om je hierover te kunnen WhatsAppen, bellen of e-mailen. Er is met je werkgever een verwerkersovereenkomst overeengekomen, waarin de privacy gewaarborgd is.

Waar worden mijn persoonlijke gegevens voor gebruikt?

De contactgegevens worden gebruikt om je te kunnen bellen of e-mailen indien dit nodig is om onze dienstverlening uit te kunnen voeren en om je te informeren over eventuele wijzigingen.

Deze gegevens worden niet met anderen gedeeld en dus ook niet voor andere doeleinden gebruikt.

Welke gegevens ziet mijn werkgever?

NEXTdriver coacht jou in je rijgedrag. Daarbij vinden we chauffeursvriendelijkheid heel belangrijk en daar hoort bij dat we maximaal de privacy van onze gebruikers borgen. Je werkgever ziet dan ook een aantal gegevens wel en een aantal gegevens niet.

Wel:

  • De gegevens vanuit je boordcomputer indien het bedrijf de coaching zelf doet.

Niet:

  • Gesprekken tussen jou en de coaches
  • Feedback op jouw scores, medailles en rang in de app.

Let op: De app is bedoeld om te gebruiken. Om te voorkomen dat er gevaarlijke situaties ontstaan, delen we met je werkgever wel de namen van chauffeurs die (consequent) slecht scoren en niets doen met de app en feedback.

 

Welke data ziet NEXTdriver?

NEXTdriver ontvangt de data van de boordcomputer leverancier en meet of een chauffeur inlogt.

De app wordt enkel gebruikt om de scores inzichtelijk te maken voor de chauffeur en hierbij de chauffeur te helpen verbeteren.

NEXTdriver kan niet zien waar de app is gebruikt, het houdt dus geen locatiegegevens bij.

Waar worden mijn persoonlijke gegevens omtrent rijgedrag opgeslagen?

De gegevens worden beveiligd opgeslagen op de servers van Microsoft Azure Cloud, die binnen Europa staan.

Als ik de mobiele applicatie op mijn prive telefoon heb, word dan ook het rijgedrag van mijn eigen auto gevolgd?

Nee, we gebruiken alleen de boordcomputer data. De app gebruikt niet je locatiegegevens. NEXTdriver werkt met de informatie die uit de vrachtwagen komt, via de zogenaamde FMS, in combinatie met je chauffeurspas.

 

Zo weten we exact welke ritten jij hebt gereden, ongeacht het type voertuig.

 

Kan NEXTdriver via de app zien waar ik in mijn privé tijd ben?

Nee. De app ziet nooit waar je bent. De app doet niets anders dan je rijgedrag scores en de daaraan gerelateerde informatie te laten zien.

 

Er wordt geen data vanuit je telefoon gebruikt. Dat betekent dus dat er bijvoorbeeld geen inzicht is in de locatie data van de telefoon of je contacten.

Heeft de app toegang tot mijn telefoon?

Nee. De app heeft geen toegang tot je gegevens op je telefoon. Dit is ook te controleren via de instellingen en dan app machtigingen.

Hoe lang worden mijn gegevens bewaard?

Je persoonsgegevens worden bewaard zolang als de er met NEXTdriver wordt gecoacht en je werkzaam bent bij deze werkgever.

Wanneer je bijvoorbeeld ergens anders komt te werken dan worden je gegevens uit het systeem verwijderd.

Beloningsmodule

Hoe werkt de beloningsmodule?

Dit is een optionele toevoeging van de NEXTdriver service, vraag je fleetmanager of coach of jouw bedrijf de beloningsmodule heeft.


Chauffeurs ontvangen in de mobiele applicatie spaarpunten voor de behaalde medailles.


Deze spaarpunten kunnen ingewisseld worden voor beloningen die ingesteld zijn door de fleetmanager.


Aan het einde van een kwartaal worden de punten naar 0 gezet zodat chauffeurs weer voor nieuwe beloningen en medailles kunnen gaan.


De manager heeft een overzicht met alle uit te delen beloningen zodat chauffeurs ook daadwerkelijk de beloning ontvangen.

Wie bepaalt de moeilijkheidsgraden van de prijzen?

De manager bepaalt de moeilijkheidsgraden van de prijzen. Er zijn 5 verschillende moeilijkheidsgraden:

  • Zeer gemakkelijk
  • Gemakkelijk 
  • Uitdagend (voor de beste 27% chauffeurs)
  • Moeilijk (voor de beste 13% chauffeurs)
  • Zeer moeilijk (voor de beste 3% chauffeurs)

Wat is het maximaal te verdienen aantal credits?

Het maximaal aantal te verdienen credits is afhankelijk van de hoeveelheid medailles die de chauffeur behaalt in een kwartaal.


Dit kan verschillen per truck en boordcomputer type.

Ik log niet in op de NEXTdriver app, doe ik dan niet mee?

Inderdaad, door in te loggen in de NEXTdriver applicatie ontvang je punten en medailles voor je geleverde rijgedrag.

 

Als je niet inlogt kan je niet meedoen met de beloningsmodule.

Er zitten fouten in de scores wat gevolgen heeft voor mijn punten, wat nu?

Neem contact op met je coach via de in-app chat functie.
De coach zal controleren en nagaan wat er precies aan de hand is, jij ontvangt als chauffeur immers ondersteuning op basis van deze data.

Ik heb geen beloning ontvangen, wat nu?

Neem contact op met je manager bij terugkomst op kantoor.

De fleetmanager heeft een overzicht van alle uit te delen beloningen. 

Hoe controleert de manager welke chauffeurs een beloning hebben ontvangen?

De fleetmanager heeft een overzicht van alle uit te delen beloningen en kan selecteren of deze zijn uitgegeven of dat men nog even moet wachten.

Tevens is het mogelijk voor de fleetmanager om beloningen terug te trekken indien een chauffeur misbruikt van een situatie of er bijvoorbeeld schade is gereden.